Edellistä juttua kirjoitettaessa matkasuunnitelma ei juurikaan ollut vielä valmiina ja nyt yhtäkkiä olemmekin jo matkalla! Reittivalintoja arpoessamme päädyimme viimein kokeilemaan Helsinki – Travemünde -laivamatkaa. Päätimme hieman harrastaa myös Saksan turistikohteisiin tutustumista ja niinpä Travemündestä matkamme jatkuu kohti Pohjois-Saksan rannikkoa ja Rügenin saarta. Siitä sitten lähdemme rauhassa tiputtelemaan kohti Etelä-Ranskaa, poiketen matkan varrella muissakin mielenkiintoisissa tai näkemisen arvoisissa kaupungeissa.

 

Reitin suunnittelua.
Reitin suunnittelua.

 

Koimme tietenkin matkan ensimmäisen takaiskun heti päästyämme Kehä 3:lle, kun meitä ohittavan katumaasturin renkaasta sinkosi mojovan kokoinen kivi tuulilasiimme, tehden siihen mukavan pienen muiston. Lasi on halkeillut iskemästä sivuihin, joten se tarvitsee mahdollisuuksien mukaan yrittää korjauttaa ja halkeaminen pysäyttää heti Saksassa, kun vain löydämme sopivan paikan korjauttamiseen.

 

Epäonninen alkumatka.
Epäonninen alkumatka.

 

Lähdimme matkaan jo päivää suunniteltua etukäteen, eli perjantaina 27.5. Matkamme alkoi muutaman sadan kilometrin pyrähdyksellä kohti Helsinkiä ja Vuosaaren satamaa, josta hyppäsimme Finnlinesin M/S Finnlady -matkustajarahtilaivan kyytiin.

 

Auto matkusti ulkokannella.
Auto matkusti ulkokannella.

 

Vuosaaren satamaan ja Finnlinesin check-inniin oli näin ensikertalaisenkin helppo löytää ja laivalle tsekkaaminen kävi helposti ja nopeasti. Ajoimme auton jonoon ja rupesimme pakkaamaan laivareppujamme – edessä olisi 27 tuntia laivassa, jossa ei järin paljoa tekemistä ole tarjolla. Säät kuitenkin olivat suosiolliset, sillä kotoa lähtiessä tihkutti mukavasti, mutta Helsingin päässä aurinko porotti. Näin ollen odottelukin sujui leppoisasti satamaa ihmetellessä. Ottaessamme vielä viimeisiä lähtökuvia satamasta, saimme jutulle reissaavan lukijamme, joka oli meidät jonosta bongannut. Kiitokset palautteesta ja terveisiä sinne suuntaan!

 

Näkemiin Suomi, laiva lähtee!
Näkemisiin Suomi, laiva lähtee!