Schwerin ei täyttänytkään odotuksiamme

Saksantourneemme seuraavaksi kohteeksi valikoitui pitkän historian omaava Schwerin, joka tunnetaan myös seitsemän järven kaupunkina.

 

Schwerinin parlamenttitalo (linna).
Schwerinin parlamenttitalo (linna).

 

Matkaoppaiden “pohjoisen Firenzeksi”kin tituleeraama kaupunki kiinnosti meitä etenkin kuvissa loistokkaalta näyttävän linnan vuoksi. Tuota linnaa mekin sitten ajattelimme mennä ihailemaan, siinä samalla kun kiertelisimme vanhassa kaupungissa ja tuntisimme olevamme keskiaikaisessa Saksassa.

Heti kaupunkiin ajettuamme löysimme helposti kohtuuhintaisen parkkipaikan matkailuautolle aivan kivenheiton päässä nähtävyyksistä. Kävelimme ensin vanhan kaupungin lävitse kohti linnaa, mutta se odottamamme vanhan ajan hohto oli jo aikoja sitten hävinnyt, eikä keskustassa meidän silmiimme osunut oikein mitään “oikeaa” vanhaa, mitä olimme odottaneet. Voi olla, että odotuksemme olivat olleet liian korkealla, sillä väistämättäkin vertasimme kaupunkia mihin tahansa vanhaan Ranskan kaupunkiin, joita on tullut koluttua.

 

Schwerinin vanhaa kaupunkia.
Schwerinin vanhaa kaupunkia.

 

Kaikesta huolimatta päätimme antaa linnalle mahdollisuuden, näyttihän se jo ulkoapäin pramealta (ja koska mallia oli haettua Loiren laakson linnoista, odotuksemme olivat korkealla)! Pettymys oli kuitenkin suuri kun astelimme linnaan sisälle todetaksemme sen toimivan nykyään Mecklenburg-Vorpommernin osavaltion parlamentin kokoontumispaikkana (kaksi kolmasosaa linnasta on parlamentin käytössä). Koitimme livahtaa sisään museoonkin, mutta jo ensimmäiseen huoneeseen mennessämme totesimme remontoinnin olevan liikaa – herttuat tuskin polttelivat sikareitaan tupakkakopissa. Pettyneinä päätimme luovuttaa Schwerinin suhteen ja jatkaa matkaamme. Etelä-Saksan sateet siirtyivät kohti pohjoista, joten mekin jouduimme matkallamme onnettomuuksien takia ruuhkiin. Leiriydyimme Rostockin liepeillä Schwaanissa, jossa oli vaatimaton, mutta mukava kämppäri. Siellä kuuntelimme sateen ropinaa, ja päätimme aikataulullisista syistä jättää Saksan pikkuhiljaa taaksemme ja siirtyä kohti Ranskaa. Ehdimme kuitenkin vielä yöpymään yhden yön Hannoverin kulmilla Arnumissa, josta löydimme kämppärin järven rannalta (vaihtoehtoja oli useitakin, mutta kyseisessä kämppärissä oli sentään järvinäkymät ikkunasta).

 

Camping-alue järven rannalla.
Camping-alue järven rannalla.

 

Jo ennen Ranskaan lähtöä meiltä kyseltiin, miten oikein uskallamme lähteä maahan, jota uhkaavat polttoaineen loppuminen, lakot ja joka vielä on terrorismiuhankin alla näin jalkapallon EM-kisojen aikaan. Tähän listaan tulivat pisteeksi iin päälle vielä pahat rankkasateet ja tulvat. Olimme kuitenkin ottaneet jo vähän etukäteen selvää polttoaineen saamisesta (ongelmia tuntui olevan suurimmaksi osaksi vain Pohjois-Ranskassa ja Atlanin puolella), eivätkä julkisen kulkuneuvon lakot meidän matkasuunnitelmiimme vaikuttaneet.

Epäilimme Luxemburgissa olevan jonoja huoltoasemilla, mutta eihän siellä ollut tankkaajia yhtään enempää kuin ennenkään. Emme myöskään törmänneet matkan varrella osuneissa huoltoasemissa minkäänlaisiin sulkukyltteihin tai nähneet autoja poltettavan ja mellakoita saarrettavan. Ainoastaan Lyonin lähistöllä huoltoasemalla oli kielletty jerrykannuihin tankkaaminen. Tilanne on varmasti ollut huonompi toukokuun lopussa, mutta näin kesäkuussa ongelmia ei enää ollut.

 

Lakko on asettanut muutamia rajoituksia, reitillemme ei osunut muuta kuin tämä kielto: Ei saa tankata jerrykannuihin.
Lakko on asettanut muutamia rajoituksia, reitillemme ei osunut muuta kuin tämä kielto: Ei saa tankata jerrykannuihin.

4 Comments

Join the discussion and tell us your opinion.

Katriinareply
14.6.2016 at 18:49

On hauskaa ja kiinnostavaa seurata teidän matkaanne Keski-Euroopan halki. En halua mitenkään vaikuttaa nenäkkäältä ja astua kenenkään varpaille, mutta Saksassa ja Itävallassa ei käytetä käsitettä “lääni” vaan osavaltio (Bundesland). Saksassa on 16 osavaltiota ja Schwerin on Mecklenburg- Vorpommerin pääkaupunki.

Matkapatonkireply
15.6.2016 at 09:29
– In reply to: Katriina

Kiitos kommentista! Ja juuri näinhän se on, virhe korjattu 🙂

Minnareply
23.10.2016 at 12:04

Hei, oletteko ajaneet moottoriteillä vai pikkuteillä?
Meidän olisi tarkoitus ajaa nopeasti laivalta etelään ja mietityttää että onko Ranskan puolella kuinka hintavat moottoritiemaksut?
Aiemmin tultu läpi lähinnä Saksan kohdalta.

Matkapatonkireply
26.10.2016 at 11:55
– In reply to: Minna

Moi,
Olemme edenneet molempia reittejä. Moottoritiet ovat nopeita ja kalliita. Pikkutiet taas ovat loistava valinta jos on paljon aikaa ja haluaa nähdä jotain muutakin kuin moottoritietä. Pikkuteissäkin toki on paljon eroja, pienemmät N-tiet (route nationale) ovat nekin usein isoja ja hyviä, joskus jopa kaksikaistaisia. Suurinpana erona moottoriteihin on nopeusrajoitus joka on maksimissaan 110km/h, kun taas moottoriteillä (autoroute) rajoitus on 130km/h. Monesti N-teitä pienemmät tiet kiertävät pikkukylien ja kaupunkien keskustojen läpi jotka ovat ahtaita isommille autoille.
Ranskan tietullit ovat epäsäännöllisen hintaisia, eri teillä on eri maksut ja toki auton kokokin vaikuttaa maksun suuruuteen. Tästä taulukosta löytyy tämänhetkiset maksut. Luokka 2 on yleisesti kaikki matkailuajoneuvot ja yhdistelmät 3,5t saakka: http://www.autoroutes.fr/FCKeditor/UserFiles/File/DEPLIANT%20TARIFS%202016%2001(1).pdf

Jos englanti taittuu niin tältä sivulta löytää brittien kokoamia vinkkejä ilmaisista reiteistä Calaisista – Rivieralle, sekä myös Espanjan rajalle:
http://about-france.com/driving.htm#tolls

Leave a reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.