Koska Côte d’Azurin seutu on hyvin mäkistä, tiet kapeita ja liikennettä paljon, päädyimme ottamaan vuokra-auton muutamaksi päiväksi käyttöömme. Tämä oli hyvä myös siitä syystä, että yli kaksi metriä korkeille autolle oli hyvin rajatusti – jos ollenkaan – parkkipaikkoja. Pienissä ja ahtaasti rakennetuissa kylissä oli parkkihalleja, johon matkailuautomme ei millään olisi mahtunut. Myöskään kauppakeskuksissa ei suosittu isolla autolla matkustavia, vaan jopa pihalla oleville parkkipaikoille oli korkeusrajoitus. Europcarilta löysimme kuitenkin sopivan hintaisen henkilöauton, jolla oli näppärämpi pujotella autojen vilinässä (eikä meille tööttäilty enää Ranskan kilvissä).

 

Näkymää Monacon Monte Carlosta.
Näkymää Monacon Monte Carlosta.

 

Ensimmäiseksi päätimme tehdä päiväretken Monacon kuuluisaan Monte Carloon, sillä porukastamme vain Mikko oli siellä aikaisemmin käynyt. Monacoon pääsi näppärästi moottoritietä pitkin, eikä matkaan kulunut kauaa. Koska F1-ajoista oli kulunut vain viikko, kaupungissa vielä purettiin kisojen jälkeen aitauksia ja katsomoita. Vaikkei formula-autoista enää näkynyt vilaustakaan, Monte Carlon teillä olevat renkaiden jäljet olivat sentään vielä havaittavissa.

 

F1-ajorataa.
F1-ajorataa.

 

Hienoja ja kalliita autoja kaupungissa kuitenkin riitti, ja saimmekin ihastella Ferrareita, Lamborghinejä ja Maserateja tämän tästä. Huvivenesatamassakin riitti haaveiltavaa, sillä luksusjahteja oli silmänkantamattomiin. Räikkösenkin paattia etsimme, mutta taisi Kimi seilailla muualla.

 

Ei mitenkään harvinainen näky Monte Carlon parkkihallissa.
Ei mitenkään harvinainen näky Monte Carlon parkkihallissa.

 

teksti??
Monaco on maailman tiheimmin asuttu valtio ja kaikki rinteillä rakennettavissa oleva tila on hyödynnetty.

 

Kunnon paattiin mahtuu myös autotalli.
Kunnon luksusjahtiin täytyy mahtua myös luksusauto.

 

Yksi Monacon tärkeistä nähtävyyksistä oli tietenkin Monte Carlon kasino, jonne mekin yritimme päästä sisään. Koska kasino on tarkka kriteereistään ja maineestaan, oli sinne kuitenkin pukukoodi, joten seurueemme naiset eivät sisälle päässeet olkapäät paljastivissa paidoissaan. Tuota pukukoodia ei kuitenkaan varmastikaan tarvitse noudattaa, jos päällä sattuu olemaan Guccin tai Diorin kesämekko tai jos kasinon pihaan kurvaa Bentleyllään… Kasino ei myöskään ollut ilmainen, vaan pelisaliin vaadiittiin 10 euron sisäänpääsymaksu – samoin terassille ja muihin saleihin. Miehetkään eivät siis kasinolla kauaa viipyneet, sillä tarkoituksenamme ei ollut tuhlata reissurahoja uhkapeleihin (tosin olisihan ne rahat voinut saada tuplana takaisinkin!).

 

Monte Carlon kasino takapihalta.
Monte Carlon kasino takapihalta.

 

mistä?
Kasinon läheinen puisto Monte Carlossa.

 

teksti??
Kirkkaana hohtava Välimeri.

 

Monacosta takaisin palatessamme valitsimme näköalareitin ja ajoimme rantatietä pienten ja idyllisten kylien läpi Nizzaan. Reitin suosio oli huomattu myös paikallisten toimesta, sillä Èzen kaupungin kohdalla pysähtyessämme ihastelemaan maisemia nautiskelimme kolmen euron arvoisia jäätelöpatukoita… Olimme kuitenkin liikkeellä taas jo ruuhka-aikaan (joka tällä hetkellä tuntui Nizzassa kestävän aamusta iltaan), joten ennen Nizzan keskustaa koukkasimme moottoritielle ja huristelimme vähän nopeampaa vauhtia kotiin.

 

Èzen rantapuoli. Kylä jatkui korkealle vuorille, josta Rivieralle avautuvat myös upeat näkymät.
Èzen rantapuoli. Kylä jatkui korkealle vuorille, josta Rivieralle avautuvat myös upeat näkymät.