Yksi vuoden ehdottomimmista kohokohdista karavaanarin näkökulmasta on käynti messuilla. Mitenkäs muutenkaan sitä ”inspiroituisi” tai hankkisi itselleen kunnon auto- tai vaunukuumeen näin kesäkauden päätöksen kunniaksi ja tapaisi muita samanhenkisiä ihmisiä yhdellä täsmäiskulla.

 

caravanetuovi
Näistä ovista sisään asteltuaan saattaa sairastua jonkinasteiseen matkakuumeeseen.

 

Suomessa caravan-aiheisia messuja järjestetään vuosittain käytännössä kahdet, keväällä Turun Caravan Show ja syksyllä Lahden messut, joka onkin Suomen suurin matkailuajoneuvojen ja -tarvikkeiden erikoisnäyttely. Tapahtuma on myös monille paljon muutakin kuin vain messut. SF-Caravan Lahden seutu järjestää messuviikonloppuna isot treffit Lahdessa oheisohjelmineen. Samaan aikaan messujen kanssa on myös Lahden Kalamarkkinat ja näkyipä torilla vielä olevan Eurooppalainen ruokatorikin, joten tapahtumaa tuona viikonloppuna Lahden alueella kyllä riitti. Me emme varsinaisesti ole treffikävijöitä, emmekä (ainakaan vielä) kovin vannoutuneita kotimaanmatkaajia, joten tällä kertaa tyydyimme vain messujen antiin, josta lähdimmekin suoraan pikaiselle ulkomaanmatkalle – siitä sitten hieman lisää seuraavassa postauksessa.

Uutuutena messuilla oli Liikkuvaa vapautta -teema-alue, jonka tarkoituksena oli houkutella ensikertalaisia tutustumaan matkailuajoneuvojen monipuolisiin mahdollisuuksiin. Aluetta oli isännöimässä sunnuntaina Ville Haapasalo, joka kertoi omatoimimatkailusta omiin kokemuksiinsa perustuen vietettyään kuluneena kesänä loman karavaanarina. Villen jutut valitettavasti jäivät meiltä väliin, sillä kävimme messuilla vain lauantaina. TV-persoonan tuntien luennointi oli kuitenkin varmasti värikästä ja mukaansatempaavaa, eli ainakin henkilövalinta pr-hommiin on kyllä messuilta osunut nappiin.

 

img_6688
Liikkuvaa vapautta.

 

Liikkuvaa vapautta -alueella oli paljon mielenkiintoisia pienempiä osastoja ja näytteilleasettajia, myös messujen tapahtumalava löytyi kyseiseltä osastolta.

 

Messuilta löytyi myös pientä hyödyllistä ostettavaa karavaanailuun liittyen.
Messuilta löytyi myös pientä hyödyllistä ostettavaa karavaanailuun liittyen.

 

Mikko jonkinlaisena tekniikkahifistelijänä ja autoharrastajana oli kiinnostunut enemmänkin mahdollisista uusista innovaatioista pohjaratkaisujen, sekä uusien alustojen suhteen matkailuautojen osalta, Susannan taasen ensikertalaisena messukävijänä hämmästeli uusien matkailuautojen ja -vaunujen tilakokonaisuuksia (ja sisustuksia). Silmiimme pisti kuitenkin se, että monissa autoissa oli takatilan parisänky halkaistu kahtia – osaan sai jatkopalalla tehtyä king size -parivuoteen, kun taas osassa oli kaksi erillistä vuodetta. Tilaa tuo kahden sängyn erottaminen ei tuonut takatilaan sen kummemmin, joten siksi sitä enemmänkin ihmeteltiin. Toinen huomiota herättävä asia oli iso suihkutila – ei mikään välttämättömyys matkailuautossa (jos leirintäalueilla vietetään suurin osa ajasta), oikeastaan vain tilanhukkaa. Tietenkin isoa suihkukaappia voi aina pitää myös varastona…

 

Mielestämme epäkäytönnöllinen ratkaisu, mutta ilmeisesti joillekin toimiva.
Tällä hetkellä muodissa oleva sänkyratkaisu.

 

Useamman messuttoman vuoden jälkeen oikeastaan kaikki korimallit ja alustat olivat uusia tuttavuuksia ja kyllähän sitä mielenkiintoista näkemistä messuilla riitti.

 

img_6689
Karo Kivisen upea jenkkivaunu Airstream -76. Vaunu on kiilloitettua lentokonealumiinia, joka on niitattu kokoon. Vaunun olemukseen saattaa olennaisesti vaikuttaa sen valmistus entisellä lentokonetehtaalla.

 

Selkeänä yhtenäisenä linjana kaikilla valmistajilla näkyi olevan tällä hetkellä led-tekniikan hyödyntäminen kaikissa tiloissa. Lediä tuntui olevan joka puolella ja sitä oli käytetty erittäin nokkelasti ja vieläpä yllättävän hyvällä maulla – niin tunnelma-, ajo- kuin ihan yleisvalaistuksessakin. Voisi melkein sanoa, että ledit ovat mullistaneet kaiken valoon liittyvän. Virrantarve on ainoastaan vain sadasosa perinteisiin hehkulanka- tai halogeenipolttimoihin verrattuna, kun taas fyysinen koko saattaa olla vain kymmenes entisestä ja tämä kaikki saavutetaan kuitenkin samalla valoteholla kuin perinteisin keinoin. Tähän vielä kun lisätään hyvinä puolina ledin pitkäikäisyys, tärinänkesto, taloudellisuus, suuntaavuus ja hyvin pieni hukkalämmöntuotto voi todeta ledin olevan parhaimmillaan matkailukäytössä.

Tässä muutamia pintaraapaisupoimintoja erikoisimmista uutuksista, perusautoja emme juurikaan kuvanneet sen enempää:

 

Hymer Grand Canyon S – Meille jo entuudestaan Islannin reissulla tutuksi tulleelle Mersu Sprinterin nelivetoalustalle rakennettu retkeilyauto. Tässä oli muutama muukin mielenkiintoinen yksityiskohta nelivetoalustan lisäksi. Autoa saa ajaa normaalilla B-kortilla sen massiivisuudesta huolimatta teknisen kokonaispainon jäädessä 3500kg:aan.

img_6695

 

Messuautossa oli erittäin kattava lisävarustelu ja lista onkin niin pitkä, että se ei edes mahtunut kuvaan. Kaikenkaikkiaan tämä auto ei missään nimessä ole tavallisen karavaanarin valinta, mutta erämiehen unelmaksi tätä voisi varmasti kutsua.

 

img_6697
Maavara ei autosta lopu kesken ja sitä saa vielä kasvatettua korkeampiprofiilisilla maastorenkailla. Tässä yksilössä oli vieläpä lisävarusteena sivutuuliavustin, joten ajomukavuudesta ei maasto-ominaisuuksien varjolla tarvitse välttämättä tinkiä.

 

img_6699
Kylkilinja paljastaa tarkemman tutkimuksen jälkeen erikoisuuden, sänky on nimittäin perässä poikittain jonka takia kyljissä on hassut ”patit” takana.

 

img_6698
Kurkkaus peräluukun kautta sisään paljastaa mm. retkituolit kätevässä telineessä.

 

Adria Compact PLUS SLS – Tämä tarkemman tutkimisen jälkeen jo viimevuonna ensiesitelty erikoisuus on saanut uuden alustan alleen. Lyhyesti tämä on päästä jatkettava puoli-integroitu, eli auton peräosasta liukuu jatko-osa korin ulkopuolelle. Erikoinen ja hieno!

 

img_6701
Hintatietoja 2017-vuoden mallista ei ollut vielä tarjolla.

 

img_6700
”Päästävedettävä” auto kerää varmasti katseita leirintäalueilla. Jatko-osassa sijaitsevat makuutilat kahdelle.

 

Messut olivat mielestämme hyvin onnistunut kokonaisuus ja näytillä oli runsaasti ajoneuvoja. Pienempiä valmistajia ja näytteilleasettajia jäimme hieman kaipaamaan, mutta käyntimme rajoittuessa vain yhteen päivään olimme tyytyväisiä tähän tarjontaan. Kävimme messuilla Lahden Messujen kutsuvieraina, joten kiitos heille!