Saavuimme vihdoin alkureissun nähtävyyksien jälkeen perille Leucateen, jossa meitä odotti lämmin kesäilta. Yövyimme tutussa matkaparkissa meren rannalla Leucate-Plagella ja ihastelimme kirkasta tähtitaivasta. Koimme myös ensimmäistä kertaa leudon Leucaten – täällä kun on aina tupannut tuulla, niemellä kun ollaan. Tällä kertaa kuitenkin meri oli tyyni, auton ovet eivät lentäneet avatessa eikä hiekka pöllynnyt rannalla. Hyvä meille, harmi kaikille surffaamaan saapuneille.

Kjhkjhjkh
Leucate-Plagen matkaparkki mitä täydellisimmässä paikassa meren äärellä.

Leucatessa näkee harvoin näin tyyntä merta.

Seuraavan päivän agendamme oli lähteä Rivesaltesin kauppakeskittymään, joka poikkeuksetta kuuluu reissuihimme, kun täälläpäin pyörimme. Liikkeitä löytyy laidasta laitaan, niin Carrefourin hypermarketeista pieniin lahja-/krääsätavarakauppoihin ja rakennusliikkeistä Lidlin ja Aldin myötä vaatekauppoihin. Ranskassa monet tällaiset keskittymät sijaitsevat isojen kaupunkien laidoilla ja usein tuppaamme niissä pyörimäänkin. Tunnettuja merkkiliikkeitä löytyy harvemmin, mutta halpatavaraketjuja sitäkin enemmän. Koomista on myös, että Ranskassa jokaisessa pikkukylässäkin tuntuu olevan juhlatarvikekauppa, josta löytyy tarpeet joka juhlaan ja tilaisuuteen.

Yksi monista lempikaupoistamme on kuitenkin sekatavarakauppa Noz, josta teemme jos jonkinlaisia löytöjä. Nozin tyylistä kauppaa ei Suomessa ole; siellä on ympäri maailmaa ylijäämätavaraa, jota myydään pilkkahintaan pois. Löytyy niin ruokaa (lähinnä pikkupurtavaa ja purkkitavaraa), hygieniatuotteita, vaatteita sekä sekalaista tavaraa koruista kirjoihin. Monesti olemme bonganneet myös suomalaisin tekstein varustettuja tuotteita hyllyistä. Nozissa saattaa vierähtää tovi jos toinenkin, sillä useimmissa liikkeissä tavarat ovat kirjaimellisesti sekaisin. Löytöjä saattaa tehdä – tai sitten ei. Merkkivaatteitakin on myynnissä, usein niistä vain on leikattu brändin nimilaput pois. Mm. Luhdan vaatteita on tullut vastaan naurettavan halpaan hintaan!

Mitenköhän superhyvä mahtaa mennä kaupaksi Ranskassa?
Mitenköhän Malagan Superhyvä mahtaa mennä kaupaksi Ranskassa? Hinta 0,79€ / pussi.

Aikamme Rivesaltesissa pyörittyämme päätimme palata Leucateen ja majoittua kunnan kämppärissä. Hinta oli sama kuin matkaparkissa (n. 12e/yö), mutta olimme jo suihkun tarpeessa. Kämppäri sijaitsee ihan matkaparkit vieressä, joten rannallekin oli vain kivenheiton matkaa. Ehdimmekin nauttimaan vielä auringosta ja illalla kävimme hiljaisella rantabulevardilla kävelyllä.

Seuraavana aamuna suuntasimme viereisen kylän, Port Barcaresin, kalasatamaan. Olimme ajatelleet ostaa mereneläviä illalliseksi, mutta idea jäikin vain aikeeksi, sillä parhaimmat kalat olivat menneet kaupaksi tietenkin jo heti aamutuimaan. Vaikka oma saaliimme jäi saamatta, pääsimme kuitenkin muiden turistien tavoin seuraamaan aitiopaikoilta uuden kalasatsin saapumista satamaan!

Kjhasdjkh
Kalastajat tutkimassa saalistaan.

Port Barcaresin satama.

Sää oli mitä parhain, joten mikäs sen parempaa kuin jatkaa satamasta Les Barcaresin kylään markkinoille! Väkeä oli sankoin joukoin liikkeellä ja myyjiäkin jos jonkinlaista. Markkinoilta oli mahdollista ostaa niin huonekaluja kuin julkisivuremonttiakin, mutta me keskityimme lähinnä ruokapuoleen. Pussiimme päätyikin pala ilmakuivattua makkaraa ja lounaaksi ostimme alsacelaisen tarte flambéen. Susannalle herkku oli tuttu jo au pair -ajoilta Strasbourgista, mutta Mikolle uusi tuttavuus. Tätä ranskalaista ”pitsaa” kannattaakin maistaa, jos kohdalle osuu!

Tarte flambée katosi nopeasti laatikostaan.
Tarte flambée hupeni nopeasti laatikostaan.

Tarte flambéet, eli Flammenkuchenit ovat perinneruokaa Alsacessa. Näyttivät ne tekevän hyvin kauppansa täällä Languedoc-Roussillonissakin.

Markkinahumua Les Barcaresissa.

Lounaan nautittuamme oli aika jatkaa seikkailuja, joten lähdimme ajelemaan kohti Sigeanin safaria, josta lisää seuraavassa postauksessa!