Safariretkemme jälkeen olimme yöpyneet Narbonne-Plagen 10 euron hintaisena matkaparkissa, ja aamuisen rantakävelyn jälkeen oli aika jatkaa matkaa. Meillä oli vielä pari päivää aikaa viettää etelässä, ja koska reissulla oltiin jo ehditty nähdä ja kokea niin paljon, emme tehneet sen kummempia suunnitelmia loppuajaksi. Pääasia oli, että pysyisimme meren äärellä ja auringon alla.

Narbonne-Plagella oli selkeästi laskuveden aika.
Narbonne-Plagella oli selkeästi laskuveden aika, uimaan olisi ollut pitkä matka!

Lähdimme siis köröttelemään Narbonne-Plagelta Provencen suuntaan, määränpääränä yöpyä Montpellierin lentokentän lähistöllä sijaitsevassa matkaparkissa. Koska aikaa oli riittämiin, hylkäsimme moottoritiereitit ja etenimme pikkuteitä kohti Carnonin matkaparkkia. Vaikkemme ihan vielä Camarguen suoalueella olleetkaan, oli alkumatka maisemiltaan kuitenkin jo sitä vastaava. Ohitimme monet viinitilat, mutta lopulta pääsimme takaisin merinäköaloille. Ranskassa turistikausi oli jo ohi, sillä meren äärellä sijaitsevat kaupungit (ts. uudet turisteja varten rakennetut kaupunginosat) kumisivat tyhjyyttään. Pienet boulangeriet ja rantapalloja myyvät supermarketit olivat panneet ovensa talveksi säppiin ja residenssien voletit olivat visusti kiinni.

Vaikka sesonkiaika olikin ohi, olisi viinitiloihin päässyt halutessaan tutustumaan.

Ylimääräistä aikaa saa aina kulumaan kaupoissa, tällä kertaa viiniosastolla.

Evästauko Cap d'Agden satamassa.
Evästauko Cap d’Agden satamassa.

Suoritimme lounasostokset Agdessa, josta jatkoimme Thau-järven kannasta pitkin kohti Séteä ja Carnonia. Autioituneet lomakylät jatkuivat kaupungista toiseen, emmekä bonganneet yhtäkään auki olevaa kämppäriä (ja niitä oli kymmeniä) koko matkalta. Sinänsä siinä oli ihmettelemistä, että ranskalaiset viettivät samaan aikaan sadonkorjuulomaansa, joten paikallisista turisteista ei olisi ollut pulaa.

Koomistahan oli, että meille tämä ranskalaisten loma valkeni vasta paikan päällä Ranskassa. Olimme ajatelleet, että loka-marraskuu olisi ollut hiljainen aika reissata, ja että kaikkiin matkaparkkeihin ja kämppäreihin olisi päässyt vaivatta, mutta mitenkäs kävikään? Ranskalaisten syysloma koitui meille jo aikamoiseksi ongelmaksi, ja kirosimme lomaa viettäviä pariisilaisia, jotka häiritsivät nyt meidän lomaamme.

Ruuhkaa Carnonissa.

Jo ennen Carnonia kävimme pyörähtämässä muutamassa matkaparkissa ja kämppärissä, mutta matkaparkit olivat auttamattomasti täynnä ja kämppärit avoinna vain ainaisasukkaille. Näin kävi myös Carnonissa, joka oli ollut suunnitelmamme yöpaikaksi.

Lauantai-ilta kun oli kyseessä, alkoi meitäkin jo jännittää, joutuisimmeko tämän takia lähtemään moottoritielle ja huoltoaseman pihaan nukkumaan. Sattumalta osuimme Palavas-les-Flotsiin, jonka matkaparkki sijaitsi upealla paikalla keskellä kannasta. Tosin se oli sijaintinsa ansiosta myös väärällään matkailuautoja, joten ohivilkaistessa olisi saattanut luulla olevan kyse matkailuautoliikkeestä. Vaikea sanoa, huokaisimmeko pettymyksestä vai huojentumisesta, kun rahojaan laskeva matkaparkkisetä hymisi paikan täyttyneen minuutti ennen saapumistamme.

Palavas-les-Flotsiin johtavaa kannasta oli mukava ajella meren siintäessä kummallakin puolen.

Tässä vaiheessa meiltä ei enää löytynyt ässiä hihasta, mutta vaihtoehto C oli jäljellä: Lattesissa sijaitseva kämppäri Le Parc, joka oli vielä illallakin auki. Muistamme Lattesin ikuisesti aasikämppäristään, eikä Le Parcissakaan ole kehumista ollut, mutta vaihtoehdot olivat kovin vähissä enää tässä vaiheessa iltaa. Päätimme siis luovuttaa ja ajaa pikaisesti yöksi keskinkertaiseen kämppäriin. No, ainakin siellä oli (kylmät) suihkut.

Niin lähellä, mutta kuitenkin niin kaukana. Merinäköala vaihtui metsään.