Matkamessujen yhteydessä järjestettiin samanaikaisesti Helsingin Caravan-messut ja Caravan Outlet -tapahtuma. Pyörähdimme Caravan-messuilla ”ikkunaostoksilla” ja katsastamassa uutuudet.

 

Rivistö Adrian Matrixeja.
Rivistö Adrian Matrixeja.

 

Merkeistä paikalla oli edustettuna kohtalaisen laaja neljäntoista valmistajan kirjo: Adria, Bürstner, Carthago, CI, Dethleffs, Hobby, Hymer, Kabe, LMC, Pössl, Rapido, Rimor, Roadcar ja Sunlight.

Itse reissaamme matkailuautolla, tarkemmin sanottuna retkeilyautolla, joka myös peltikuoriaisena tunnetaan. Tästä syystä keskitymme tässäkin jutussa vain nelipyöräisiin moottorilla varustettuihin matkailuajoneuvoihin.

 

Oma "peltikuoriaisemme" Adria Sea Sloop
Oma ”peltikuoriaisemme” Adria Sea Sloop.

 

Oma automme on Adrian vuosimallia 2004 ja näinollen yli kymmenen vuotta vanhempi kuin nyt näytillä olleet autot. Retkeilyautoihin tuo reipas kymmenen vuotta on tuonut yllättävän vähän uutuuksia ja muutoksia. Tähän ehkä suurin syy on se, että retkeilyautot rakennetaan suoraan pakettiauton sisään, eli tilaa rajoittaa tehtaalla tehdyn pakettiauton ulkomitat. Alustana retkeilyautoissa käytetään useimmiten samaa Fiat/Citroën/Peugeot -pakettiautoa, joten erilaisia pohjaratkaisuja ei tästä syystä juurikaan ole tarjolla.

 

retkeilyautoja

 

Hobby on tunnettu sisätilojen innovatiivisista ratkaisuista ja toikin messuille pari uutuutta koskien jääkaappeja. Hobbyn Vantana -mallistossa jääkaappi on nostettu ylös, joten tilaa säästyy alakaapistoon reippaasti.

 

Hobbyn uudessa Vantana -retkeilyautomallistossa jääkaapit on nostettu ylös ja käänneety vaakatasoon.
Hobbyn uudessa Vantana -retkeilyautomallistossa jääkaappi on nostettu ylös ja käännetty vaakatasoon.

 

Kävimme tietenkin myös vierailemassa messujen kalleimmissa autoissa, ihan vain haaveilumielessä. Tässä premium-auto Hymer 778.

 

hymer
Hymer PremiumLine 778, jossa mm. sähkökäyttöiset kaihtimet. Painoa tällä jättiläisellä 5 tonnia ja pituutta 8,58m. Hintaa messujen esittelymallilla oli varusteineen 132 340€.

 

burstner
Bürstner Viseo I 690 Edition 30 -juhlamalli. Hieman muita edullisempi, ovh. 75 300€.

 

knaus_integroitu_matkailuauto
Knausin jotenkin sympaattisen näköinen SUN. Tämä auto liikkuu hintaluokassa yli 100 000€.

 

fiat_adria

 

Matkailuajoneuvojen kotimaan kaupassa on meneillään murroskausi. Tästä meille kertoi lauantain bloggaajakierroksella Matkailuajoneuvotuojat Ry:n toiminnanjohtaja Antti Siljamäki.

 

liikkuvakoti
Antti Siljamäki piti bloggaajille mielenkiintoisen luennon ennen varsinaista kierrosta.

 

Matkailuajoneuvoalan markkinat ovat kasvaneet vuosina 2015-2016 noin 6,4% josta matkailuautojen osuuden kasvu on ollut hurjaa 17,7%. Samaan aikaan vaunujen myynti on pudonnut -8,7%. Myynti on tällä hetkellä jopa niin kovaa, että tehtaiden toimituskapasiteetit eivät riitä kattamaan kaikkea kysyntää! Trendi on sama läpi Euroopan, lukuunottamatta Suomen laskua matkailuvaunujen osalta.

Mainittakoon vielä yksi nippelifakta matkailuajoneuvojen myynnistä tyypeittäin, nimittäin eniten myydään edelleen puoli-integroituja autoja (67%), mutta hyvänä kakkosena suurin osuutensa kasvattaja on retkeilyautot (18%) joka nousi edellisvuodesta +2%. Alkoveja oli 6% ja integroituja 9% vuonna 2016 myydyistä autoista.

Caravan-messuilta ei nyt tarttunut mukaamme uutta autoa, mutta ainahan sitä haaveilla voi. Meille myös muodostui yhtenäisempi mielikuva, millaista autoa lähdemme seuraavaksi hankkimaan (toimiva pohjaratkaisu lienee se tärkein tekijä). Oli kuitenkin piristävää huomata, että olemme aallon harjalla harrastuksessamme peltikuoriaisellamme! 🙂