Aina ennen tulevaa matkaa teemme tarkkaa hintavertailua laivamatkoista Keski-Eurooppaan. Aluksi käytimme Viking Linea matkustaessamme Ruotsiin (kiitos herkullisen laivabuffan…), mutta huomatessamme Finnlinesin selkeästi edullisemman hinnan, olemme vallan siirtyneet kyseisen yhtiön reittimatkoille. Viime kesänä testasimme laivamatkaa suoraan Saksan Travemündeen, mutta lyhyempiä reissuja tehdessämme paras valinta meille on mennä Naantalin kautta Kapellskäriin. Tuolla reitillä matkaa näin lomakausien ulkopuolella suurimmaksi osaksi rekkoja, joten laivamatkat ovat hyvinkin rauhallisia. Niin tälläkin kertaa; meitä muita matkustajia oli vain kourallinen mennen tullen. Paluumatkalla yritimme vielä pihistellä hinnassa olemalla ottamatta hyttiä, mutta jo aamupalan jälkeen kävimme sen vielä ostamassa erikseen. Tarpeeseen se tulikin, ja on sitä kivempi viettää matkaa sängyllä pötkötellen kuin käytävällä istuen.

 

Asldjlkj
Menomatkamme laiva lähti kohti Naantalista Ruotsia klo 22:30.

Aldkjsflkj

 

Ruotsin läpi ajaminen sen sijaan ei ole varsinaisesti meidän kummankaan lempipuuhaa. Tukholman maisemien ihastelun jälkeen ajomatka E4-tietä pitkin on suoraan sanottuna tylsä, ja pysähdyksiäkin yleensä teemme vain yhden: ICA-supermarkettiin eväsostoksille. Meille ainoa anti Ruotsissa näin Eurooppaan mentäessä nimittäin on tunnbröd, Präst-juusto ja mätitahna. Niillä eväillä jaksaakin sitten jo Saksaan asti!

 

La<sjdlfjk
Hinta-laatusuhteeltaan ICA:n oma mätitahna pesee mennentullen puolet kalliimman ”aidon” Kallen kaviaarin.

 

Tanskankin läpiajo kuluu samoissa merkeissä kuin Ruotsissa – mahdollisimman nopeasti kohti seuraavaa maata. Tässä vaiheessa ajomatkaa on kuitenkin sen verran jo takana, että yleensä otamme pidemmän levähdystauon Färøn saarella.

 

Öaldsölfk
Tanskan Färø on tullut reissuillamme tutuksi päivä/yöunistoppipaikkana.

 

Ruotsista Tanskaan (Helsingborg-Helsingør) ja Tanskasta edelleen Saksaan (Rødby-Puttgarden) siirryttäessä käytämme Scandlinesin laivoja. Näitä reittejä pienemmillä autoilla (alle 6m) enemmän käyttäville tulee kannattavaksi hankkia BroBizz-laite. Bizzin avulla pääsee mm. suoraan VIP-jonoon ja ensimmäisinä laivaan, lisäksi matka veloitetaan suoraan luottokortilta, joten laitteen avulla säästyy ylimääräiseltä säätämiseltä. Niin, ja saimmepa vielä tällä kertaa myö kaupan päälle ilmaiset kahvitkin laivalla! Ruotsi-Tanska -laivat kulkevat tiheästi vartin välein, mutta Tanska-Saksa -välillä odotusaika on päivästä riippuen pidempi. Viikonloppuisin laivoja menee puolen tunnin välein, mutta arkisin odotusaika on 45min. Tarkat aikataulut löytyvät kyllä netistä, mutta meille niillä ei ole siirtymämatkalla oikeastaan mitään väliä.

 

Lkjlkjlk
Rekka ja polkupyörä parkissa sulassa sovussa autokannella.

 

Aöldjsölk
Helsinborgin satama on kokenut muutaman viime vuoden aikana mittavan remontin ja on nyt logistisesti erittäin toimiva. Satamaan on helppo ajaa ja odotusalueet sekä maksuportit ovat selkeät.

 

Aldkfjlkj
Helsingørin satama on kauniin vanhan keskustan keskellä jota olemme monta kertaa ihastelleet, ehkäpä vielä joku kerta käymme myös tutustumassa siihen.

 

Ruotsista Tanskaan siirtyminen kestää vain vartin verran, mutta Tanska-Saksa -väli onkin jo kolme kertaa pidempi. Jos Finnlinesin laivalla ei päässyt tyydyttämään shoppailuhimojaan, Scandlinesin laivoilla se onnistuu. Varsinkin jälkimmäisessä laivassa valikoimaa on kuin missä tahansa risteilyaluksella, ja tax free kuhiseekin useimmiten aina matkustajia. Tanska-Saksa -välin voi myös viettää buffetissa (aamupala/brunssi/päivällinen n. 20e) tai kahvilassa tanskalaista Pølser-nakkia ja Carlsbergiä nautiskellen. Jos matkan ajan sen sijaan haluaa levätä, onnistuu sekin yläkerrassa löytyvästä oleskelutilasta. Tällä kertaa se tosin ei ollut auki…

 

Alsdjlkj
Laivan Promenadia.

 

Alkdjlfkjdf

Kansi täyttyi nopeasti säästä ja maisemista nauttivista matkustajista.
Kansi täyttyy nopeasti säästä ja maisemista nauttivista matkustajista.

 

autokansi_tanskan_lautta

 

Saavuttuamme vihdoin Saksaan teemme ensimmäisen pysähdyksen noin puolen tunnin ajomatkan päässä Heiligenhafenissa, josta löytyvät helpoiten lähimmät kaupat – myös yhdeksään auki oleva Lidl. Ja koska Saksassa ollaan, haemme jo perinteeksi muodostuneet dönerit, jotka ovat aina yhtä maukkaita (ja halpoja), mistä tahansa ne ostaakaan! Matkaa jatkamme yleensä niin pitkälle kuin jaksamme, tälläkin kertaa yöunet vietettiin vasta Kölnin liepeillä huoltoaseman pihassa. Seuraavana päivänä saavummekin jo hyvissä ajoin Ranskaan, joten matka Suomesta perille taittuu reilussa päivässä (yölaivalla mentäessä). Kaikille näin hektinen aikataulu ei tietenkään sovi, ja onhan yhtämittainen ajomatka raskas. Meillä kuitenkin on aina niin kova hinku päästä perille mahdollisimman nopeasti, joten pitkänkin ajomatkan sinnittely kestetään!