Lomaa suunniteltaessa budjetti on yleensä ensimmäinen asia, joka täytyy ottaa huomioon. Sen suuruus päättää, lähteäkkö kuukaudeksi Espanjaan vai vain viikonlopuksi lähiseudulle. Lomabudjetti on myös se, jota varten pistetään sukan varteen kuukausittain sivuun, pihistellään ulkonakäymisistä tai ylimääräisistä shoppailureissuista. Ainakin näin on meidän tapauksessamme.

Rahaa ihan pelkästään matkustamiseen saa kulumaan erilaisia summia. Meidän tapauksessamme olimme matkalla pienellä matkailuautolla kahden hengen voimin. Kulut on siis artikkelissamme laskettu tämän mukaan.

 

Asdfadsf

 

Vaikka keräilemme matkan varrella kuitteja niin ostoksista kuin muistakin menoista (ne on jo tulliakin varten hyvä olla tallessa!), niitä tulee harvemmin jälkikäteen systemaattisesti selailtua. Viime reissumme jälkeen päätimme kuitenkin tehdä poikkeuksen ja listata sentilleen ylös jokainen meno. Ja siitä tulee tämä postaus. Ruoka- tai vapaa-ajan ostoksia mukaan ei toki laskettu, sillä ne ovat niin vaihtelevia. Lopputuloksen kahden viikon lomasta löydät postauksen lopusta!

 

Matkareittimme oli keväällä suurpiirteittäin seuraava: Naantali – Kapellskär – Helsingör – Luxemburg – Dijon – Martigues – Leucate – Biscarrosse – Thionville – Kiel – Helsingör – Kapellskär – Naantali. Ei ehkä mikään loogisin reittisuunnitelma, mutta meille hyvinkin tyypillinen. Paljon ajoa, mutta myös paljon nähtävää! Yritimme välttää Ranskassa maksullisia tietulleja, joista tuollaisella reitillä kertyy mukava summa isommalla autolla. Paluumatkalla oli kuitenkin tarve liikkua nopeasti eteenpäin, joten ylimääräisiltä kuluilta ei vältytty. Henkilöautolla ajettaessa tietullien hinta on noin puolet siitä, mitä matkailuautolla tulisi.

 

Tietulleihin meillä kului 251,80 e.

 

Tietulleja ei noin vain ohiteta.
Tietulleja ei noin vain ohiteta.

 

Ruotsiin matkustimme Finnlinesilla, mutta koska sekä meno että paluu olivat viikonloppuna, olivat matkat hieman normaalia kalliimpia. Halvemmalla olisimme päässeet varaamalla liput jo hyvissä ajoin etukäteen. Myöskin hytit sekä mennessä että tullessa maksoivat extraa, mutta niistä mukavuuksista emme aio luopua jatkossakaan. Ruotsista Tanskaan siirryttäessä maksoimme lautat BroBizzillä, jolla saa vaihtelevan alennuksen 5-10% välillä. Bonuksena pääsimme priority-jonoon ja saimme laudalla ilmaiset kahvit!

 

Laivamatkojen kustannukset kaikenkaikkiaan olivat 510,08 e. 

 

Lksjdlfkj

 

Yhteensä olimme matkalla 16 yötä, joista laivalla yövyimme yhden, Ranskan asunnollamme toisen, matkaparkeissa viisi, leirintäalueilla kuusi ja loput autobaanojen Rastplatzien pihoissa. Matkaparkit olivat järjestäen n. 10 euron luokkaa yöltä, kämppärit näin off-seasonina noin 15 euroa, tosin Carnon-Plagella hinta oli jo 20 euroa, Kielissä vielä enemmän. Sesonkiaikaan matkaparkitkin kallistuvat eurolla tai parilla, kämppärit  vielä enemmän. Heinä-elokuussa kun kaikki muutkin eurooppalaiset viettävät lomaa, hinnat ovat sen mukaisia. Hyvistä leirintäalueista kannattaa tuolloin varautua maksamaan motellihuoneen hintaa. Kunnalliset leirintäalueet sen sijaan nostavat hintojaan maltillisemmin, mutta ovat aivan varmasti ruuhkasesonkina täynnä.

 

Yöpymisille hintaa tuli yhteensä 150,34 e.

 

Matkaparkissa Contis-Plagella.

 

Lakdjslfkj
Näköalapaikat kämppäreillä ovat aina keskivertoa kalliimpia, kuten Kielissä.

 

Käytössämme oli diesel-auto (Fiat Ducato, noin 11l/100km), joten tankkaamisessa Suomen ulkopuolella säästää aina. Paitsi Ruotsissa, jota varten täytimme tankin Naantalissa (polttoaineellakin on hintaeroa sisämaassa ja rannikolla!) ja seuraavan kerran tankkasimmekin vasta Tanskassa – sen verran, että pääsimme Saksaan. Siellä taasen oli laskettava kilometrimäärä ja kulutus Luxemburgiin asti, jossa polttoaine onkin jo tolkuttoman halpaa. Aina.

Tankkauksessa kannattaa ulkomailla ottaa huomioon, että moottoriteiden varrella olevat huoltoasemat pyytävät ryöstöhintoja polttoaineesta. Näissä hinta voi olla 30-40 senttiä kalliimpi verrattuna lähikylässä sijaitsevaan huoltoasemaan. Me olemmekin monesti eksyneet mitä kummallisimpiin paikkoihin poiketessamme moottoritieltä asutuksen keskelle. Toinen vinkki on tankata automarkettien huoltoasemilla, joissa polttoaineet ovat lähes poikkeuksetta tarjouksessa – näin ainakin Ranskassa.

 

Polttoaineeseen meiltä kului reissussa 819,05 e. 

 

Lyonia ohittaessa poikkesimme reitiltä tankkaamaan Miribelin kylään, josta on upeat näkymät laaksoon.
Lyonia ohittaessa poikkesimme reitiltä tankkaamaan idylliseen Miribelin kylään, josta on upeat näkymät laaksoon.

 

Alkdjsfdksjf

 

Ajokilometrejä meille kertyi yhteensä noin 7000km. Matkalla tehtiin monia mutkia ja varmasti saman reitin olisi kulkenut jokusen kymmenen, jopa satoja kilometrejä vähemmälläkin määrällä, mutta tuollaisessa kokonaissummasta niitä ei juurikaan lasketa – ainakaan meidän kohdallamme.

Kuinka paljon siis kahden viikon karavaanarireissulle Suomesta Etelä-Ranskaan tuli hintaa?

 

Yhteensä: 1731,27 e. 

 

Kuten huomata saattaa, suurin menoerä kului siirtymiseen paikasta toiseen. Ruokakuluja emme laskeneet mukaan, mutta niihin ei loppujen lopuksi saa Keski-Euroopassa paljoakaan kulumaan, jos kaiken valmistaa itse. Koska liikkuminen jo pelkästään Suomesta Keski-Eurooppaan lohkaisee budjetista ison osan, on fiksuinta olla reissussa mahdollisimman pitkään. Pitkä loma mahdollistaa myös maksuttomien teiden käytön, jolloin tietullit voi ruksata listalta pois. Toinen säästö on siinä, jos pystyy matkustamaan loma-aikojen ulkopuolella.

Lomien ja matkojen arvoa ei kuitenkaan voi mitata rahalla. Vaikka kokonaissumma jälkikäteen näyttääkin suurelta (kukapa muutenkaan tykkäisi pitää kirjaa menoistaan?), ovat matkan aikana tehdyt muistot ja kokemukset sitäkin arvokkaampia.

 

Aldsfjklj