Yhteistyössä Nokian Tyres

 

Olemme käsitelleet jo aiemmin blogissa reissukalustoamme artikkelissa Patonkiautot. Nyt uuden auton hankinnan myötä on tullut aika tehdä myös päivitetty versio tästä artikkelista!

Edellisen auton palveltua meitä uskollisesti jo miltei kaksi vuotta ja vajaan 50 tuhatta kilometriä, päätimme että on aika vaihtaa uuteen. Vanha automme ei missään nimessä ollut huono, eikä edes niin kovin vanhakaan, mutta uudempi korimalli vakionopeudensäätimineen ja korkeampine sisätiloineen rupesi houkuttelemaan niin paljon, ettei ajatuksesta enää ollut paluuta entiseen.

 

Asdfsadf
Vanha uskollinen. Adrian valmistama Sea Sloop oli meille passelin kokoinen ja mieleinen, mutta pitihän sitä vähän päivittää.

 

Päätös kypsyi entisestään kierreltyämme messuja ja tutustuttuamme syvällisemmin kaiken maailman erilaisiin merkkeihin ja vaihtoehtoihin.

Hetken olimme jo kallistumassa puoli-integroituun korimalliin, mutta päätimme lopulta pitäytyä edelleen tutun pienenkokoisessa ”peltikuoriaisessa”. Kun vihdoin kuitenkin korimalli saatiin päätettyä, oli aika ruveta tutkimaan eroja eri valmistajien välillä.

Peltikuorisia matkailuautoja, jotka on siis nimensä mukaan pakettiauton peltikorin sisään rakennettuja, on yleisesti markkinoilla vain muutamalta valmistajalta. Autoja valmistaa mm.: Slovenialainen Adria (Sun Living, Twin), saksalaiset Dethleffs (Pössl, Roadcar) ja KanusTabbert (Weinsberg), ranskalainen Rapido  ja kotimainen Casa Car. Toki tämän lisäksi on muitakin valmistajia, kuten esimerkiksi Carthago, joka kuitenkin sattuneista syistä jätettiin meidän vertailumme ulkopuolelle jo heti aluksi. Kyseessä on siis luksusmerkki, jonka halvimpienkin mallien hinnat ovat miltei poikkeuksetta kuusinumeroisia. Tosin Malibu -retkeilyautossa hinta on hieman maltillisempi, perusauto irtoaa ”vain” noin 75 000€:llä.

 

 

Carthago Malibu ovh. 75 000€
Carthago Malibu ovh. 75 000€ (kuva: campingtrend.nl)

 

Valmistajien hinta-laatusuhdetta aikamme vertailtuamme meitä miellytti eniten saksalainen Dethleffsin valmistama Pössl:in 2win. Yhtenä tärkeänä ominaisuutena pidimme takana poikittain sijaitsevan sängyn sivussa olevaa ikkunaa. Suurimassa osassa muita malleja tuota ikkunaa ei ole laisinkaan ja täten nukkumatila on hieman ankea pelkästään pienten peräikkunoiden tuodessa näkymiä taakse. Jostain syystä uudemmissa korimalleissa kaikki ikkunat ovat muutenkin reilusti pienemmät kuin vanhemmissa. Toinen pääsyy valintaan oli raikasvesitankin sijoittelu, joka on tässä mallissa näppärästi mahdutettu taakse sivuun sängyn alle, vapauttaen asuintilan penkin alusen tilan muulle käytölle. Tämä järjestely mahdollistaa kuorman jakamisen tasaisemmin kun aiemmin reissuillamme kaikki paluumatkan tuliaispaino on lastattu peräluukkuun (ja osa kuskin penkin taakse lattialle). Peräluukku tässä mallissa tuntuu olevan edellistä tilavampi, niin leveys, korkeus kuin pituussuunnassakin, vaikka tuo vesitankki siitä tilasta osan viekin. Auto itsessään toki on ulkomitoiltaan reilun 25cm leveämpi ja 50cm korkeampi kuin vanhempi korimalli.

 

autosivu
Pössl 2 win, 2012 Citroen 2.2hdi

 

Halusimme myös ison kattoikkunan, moottorirappusen, markiisin, polkupyörätelineen, Webaston ja sen aiemmin mainitun vakionopeudensäätimen. Kävimme katsomassa useampaa, enemmän ja vähemmän ajettua ja kulunutta yksilöä niin autoliikkeissä kuin yksityisilläkin myyjillä. Luulimme jo hetken löytäneemme ”sen oikean”, mutta tiukassa tarkemmassa harkinnassa auton (hieno) keltainen väri pyörsi päätöksemme ostosta. Pienestä se on kiinni välillä!

Pitkän etsinnän ja harkinnan jälkeen löysimme etsimämme. Hankkimamme auto on vuosimallia 2012 ja sillä oli ostohetkellä ajettu 50t km. Mitään kulumisen merkkejä autossa ei ollut nähtävillä, eli auto on hyvin pidetty. Alustana autossa on Citroën, jossa on 110kw teholla varustettu 2.2 HDi moottori. Moottori on PSA:n oma tekele ja perustuu jo parinkymmen vuoden takaiseen (hyväksi todettuun) malliin. Vaihteistona toimii 6-lovinen manuaalilaatikko.

Ainoastaan pyöräteline ja Webasto jäi tästä yksilöstä ostohetkellä puuttumaan. Pyöräteline kuitenkin asennettiin pian hankinnan jälkeen liikkeessä, joten Webasto on tällä hetkellä ainoa asia mikä meillä on vielä ostoslistalla.

Autoon asennettiin jälkikäteen mallikohtainen pyöräteline.
Autoon asennettiin jälkikäteen mallikohtainen pyöräteline.

 

Pyörätelineen asennuksen jälkeen oli seuraavana vuorossa autoon ja olosuhteisiin sopivien renkaiden valinta. Teemme reissumme suurilta osin kesäkauden ulkopuolella, joten nastaton talvirengas on ainoa oikea valinta autoomme. Lähtiessä saattaa Suomessa vallita märkä syyssää, eteläisemmässä Euroopassa Suomen kesää vastaavat olosuhteet ja palatessa pohjoisessa on täysi talvi, vuoristojen olosuhteista puhumattakaan. Tanskaa etelämmäs ei nastoilla ole muutenkaan mitään asiaa. Ajamme autolla myös Suomessa ympäri vuoden kaikki ajot. Renkaiksi valikoitui Nokian Hakkapeliitta CR3.  Renkaat valittiin Nokian Renkaiden teknisten asiantuntijoiden suositusten mukaan ja nyt muutaman sadan kilometrin ajon jälkeen voisi sanoa valinnan osuneen nappiin. Toki vielä ei ihan jäätä ja lunta ole, mutta nekin tulevat kyllä vastaan tulevan reissun aikana.

 

Nokialaisten bloggaajien luonnollinen valinta on kotikaupungissa valmistettu rengas.
Nokialaisten bloggaajien luonnollinen valinta on kotikaupungissa valmistettu rengas.

 

Taloudellinen kitkarengasuutuus pohjoisen teille

Monipuoliseen jakeluauto- ja pakettiautokäyttöön kehitetty uusi pohjoismainen nastaton talvirengas Nokian Hakkapeliitta CR3 vakuuttaa oivallisella talvipidolla ja ajomukavuudella. Erittäin alhaisen vierintävastuksen rinnalla on kehitetty myös ammattiautoilijoiden korkealle arvostamia turvallisuutta lisääviä käsittelyominaisuuksia jäisellä, lumisella ja märällä tiellä.

  • OIVALLINEN TALVIPITO
  • KIITETTÄVÄ KULUMISKESTÄVYYS, MIELLYTTÄVÄN HILJAINEN
  • SÄÄSTÄÄ POLTTOAINETTA JA YMPÄRISTÖÄ
Kuvio ja lamellien määrä renkaan pinnassa on vakuuttava näky. Renkaat ovat myös erittäin hiljaiset.
Kuvio ja lamellien määrä renkaan pinnassa on vakuuttava näky. Renkaat ovat myös erittäin hiljaiset.

 

Kaikkien näiden seikkojen vallitessa voimmekin olettaa matkamme sujuvan paremmin kuin hyvin, sillä auto nyt ainakin on kaikin puolin huippukunnossa!