Kauan odotettu kesälomamme toinen osa koitti viimein ja perjantai-iltana lähdimme reissuun kohti Ranskaa. Ajomatka sujui tuttuun tapaan, kun kyseessä on kiireellinen aikataulu – Kapellskäriin saavuttuamme ajoimme yhtä soittoa Luxembourgiin (tällä kertaa tosin kuskin paikkaa vaihdellen), josta parin tunnin torkkujen jälkeen jatkoimme Cemboingiin. Suunnitelmiemme mukaan olimme perillä sunnuntaiaamuna, juuri sopivasti kylän vuosittaista vide grenieriä varten!

Uusin patonkiauto laivassa valmiina odottamassa seikkailuja.

Adlkfjlkj
Vide Grenier on koko kylän kokoinen kirpputori. Löytöjä voi tehdä ihmisten tyhjentäessään autotallinsa nurkat kadunvarteen pystytetyille pöydille.

Vuorokauden yhtämittainen ajaminen vaatii kuitenkin veronsa, joten sunnuntai meni pitkälti lepäilyyn. Seuraavaksi päiväksi olimme nimittäin suunnitelleet shoppailua Primarkissa ja juustonmaistelua Juran vuoristossa. No, ainakin toinen suunnitelmistamme toteutui, sillä pitkäksi venähtäneen lounaan ansiosta myöhästyimme päivän ainoalta vierailulta Fort des Roussesin caveen, eli juustonvalmistusluolaan. Vastaavaa on meille tapahtunut toki ennenkin, sillä ranskalaiset eivät mielellään ilmoittele netissä aukioloajoistaan ja ainoa yhteystieto on puhelinnumero. Kaiken lisäksi juustonvalmistus pidetään hyvin yksityisenä, joten vierailut caveihin ovat harvinaisia, eikä niitä järjestetä kaikkialla. Ensi kerralla täytyy ehkä uskaltaa tarttua puhelimen varteen jos mielii maistelemaan Comtén eri makuja…

Asdfdf
Polignyn kylänraitti Juran juurella.

1800-luvulla rakennettu Fort des Roussesin linnoitus on valtava; 50 000 neliötä saleja ja gallerioita. Nykyisin tiloissa toimiikin erilaisia yhdistyksiä juustolan lisäksi.

Turhaan emme kuitenkaan Juran vuoristoon ajelleet, sillä tarkoituksenamme oli testata uuden auton ajo-ominaisuuksia vuoristossa ja näin ollen jatkaa kohti Alppeja. Koska seutu oli meille uutta, seurasimme navigaattorimme ohjeita niinkin tarkasti, että havahduimme vasta Ranskan tullimiehet nähtyämme vaihtavamme maata! Tarkoituksena ei varsinaisesti ollut ajella pitkin Sveitsiä, mutta paluumatka samaa reittiä pitkin olisi tuntunut turhauttavalta. Lisättäköön vielä, ettei meillä edes ollut vaadittavaa vinjettiä Sveitsin moottoriteille!

Kilometrin korkeudessa vuoren päällä päätimme kuitenkin jatkaa matkaa, välttää moottoriteitä ja nauttia Sveitsin uskomattomista maisemista. Kauaa meidän ei tarvinnutkaan rajalta ajaa, kun maisema jo vaihtui puumökkeihin ja kellot kaulassa kilkattaviin lehmiin. Genevejärven rannalle laskeuduimme serpenttiinitietä ja pääsimme todistamaan iltapäiväruuhkaa kaupungin keskustassa. Eipä tuo tokikaan haitannut, niissä maisemissa.

Muutama mutka matkassa!

adfdf
Ensikosketus Sveitsiin matkailuautolla.

Alkuillasta pääsimme takaisin Ranskan puolelle ja käytimme vielä valoisan ajan hyödyksemme nousemalla kaapelihissillä Salèven vuorelle. Kilometrin korkeudelta näkymät Geneven yli Juran vuoristoon olivat sanoinkuvaamattoman upeat. Jokainen vastaavia maisemia nähnyt tietää, ettei edes kymmenen kuvaa anna oikeutta oikealle maisemalle paikan päällä. Ei meilläkään tämä kerta varmasti ensimmäiseksi ja viimeiseksi Sveitsissä tule jäämään, sen verran pikainen kosketus alppimaahan teki meihin vaikutuksen.

asdfdsf
Kaapelihissi on ollut toiminnassa jo lähes sata vuotta, vaikka välillä on joutunutkin kamppailemaan rahoituksesta.

adsf

adsfdf
Ranskan ja Sveitsin rajalla sijaitsevan Salève-vuoren toisella puolella siintää Juran vuoristo ja Sveitsi, vastakkaisella Mont Blanc ja Italia.

Saimme vielä sopivasti juuri ennen lähtöämme Maponin GPS-seurantalaitteen käyttöön, jonka avulla pääsemme tarkastelemaan ajomatkaamme kaikkine pysähdyksineen ja U-käännöksineen. Laite on hyvinkin näppärä jos esimerkiksi vuokraa autoaan, tai muuten vain haluaa monitoroida autonsa liikkeitä tarkasti.

Reissumme liikkeitä pääset seuraamaan reaaliajassa klikkaamalla alla olevaa banneria.

Tästä linkistä pääset seuraamaan meitä reaaliajassa!