Puskaparkin kuolema – vai suuri vedätys

Puskaparkkeilu on viime päivinä noussut Suomessa kuumaksi puheenaiheeksi. Karavaanareiden somepalstoilla keskustelua on käyty siitä lähtien, kun SF-Caravan Ry:n puheenjohtaja otti kärkkäästi kantaa puskaparkkeiluun Caravan-lehden pääkirjoituksessa ja nyt asiasta kirjoitetaan jopa Iltasanomissa. Blogistamme on käynyt jo ilmi, että meille puskaparkkeilu on Suomessa lähestulkoon ainoa matkustamisen muoto, joten pakkohan meidänkin on tähän keskusteluun ottaa kantaa – näin Etelä-Euroopasta käsin, jossa puskaparkkeilu toimittajien mukaan on ongelma.

Olemme ajaneet yhteensä kymmeniä tuhansia kilometrejä Euroopassa, ja selvät puskaparkit on laskettavissa yhden käden sormilla. Tottakai ilmainen yöpyminen on mahdollista monissakin paikoissa (lue blogipostauksemme erilaisista yöpymisvaihtoehdoista täältä), mutta Keski- ja Etelä-Euroopassa tarve puskaparkkeeraamiseen ei yksinkertaisesti ole niin suuri kuin Suomessa. Matkaparkkeja ei tarvitse hakea kymmenien kilometrien päästä, ja harvat niistä sijaitsevat vilkkaan liikenteen keskellä – puhumattakaan huoltoasemien pihoista. Tämä siis kertoo “ongelmista” joita puskaparkkilaiset aiheuttavat “etelän maissa”.

Puheenjohtajan pääkirjoituksesta “puskatalibaaneista” saa sen kuvan kuin kyseessä olisi rikollinen toiminta. Näin ei kuitenkaan ole, eikä tule kovin helposti olemaankaan. Jokamiehenoikeus nimittäin sallii yöpymisen parkkialueilla, sekä myöskin maastossa ilman maanomistajan lupaa. Lisäksi kukaan ei voi estää pysäköidyssä ajoneuvossa yöpymistä paikalla, jossa on pysäköinti sallittu. Suurena pelkona on, että tämä kirjoittelu johtaa puskaparkkeilun “kuolemaan” yleisen paheksunnan ansiosta.

Omituisen kirjoituksesta tekee myös se, että kirjoittaja on karavaanareiden etujärjestön puheenjohtaja. Tilanne on verrattavissa siihen, jos vaikkapa Autoliiton puheenjohtaja päättäisi ruveta nimittelemään Ladan omistajia terroristeiksi ja kehottaisi heitä hankkimaan jonkun Autoliiton oman edustaman merkin auton. Eli täysin nurinkurista.

Miksi SF-Caravan Ry sitten päästää tällaista tekstiä toimittamaansa lehteen ja vieläpä pääkirjoituksessaan? Tästä voi jokainen tehdä omat johtopäätöksensä. Mielestämme tässä paistaa läpi keinot saada yhdistyksen omille leirintäalueille lisää kävijöitä. Tällainen kirjoittelu alkaakin olemaan niitä ainoita keinoja saada niitä asiakkaita alueille – varsinkin nyt kun uusia ajoneuvoja on myyty ennätysvauhtia – nimittäin palvelutaso tai hinnat eivät sitä ainakaan Suomessa saa aikaan. Peloitellaan uudet karavaanarit alkuunsa sillä, että muita vaihtoehtoja yöpymiselle ei ole kuin leirintäalue.

Onneksi puskaparkki on kuitenkin juurikin se vaihtoehto kun ei haluta mennä katselemaan naapurissa juopuvia, karaokea hoilaavia sääntöseppoja, jotka ensitöikseen tulevat tarkastamaan alueelle saapuvien sähkökaapelin (25m) oikean säännönmukaisen pituuden ja paksuuden, sekä mittaamaan tarkan turvavälin naapurileiriin (4m). Kerrottakoon vielä tässä yhteydessä, että nämä molemmat edellämainitut ovat SF-Caravan Ry:n omia sääntöjä, ei lakeja,  joita kaikkien tulisi noudattaa. Missään ulkomailla matkustaessamme vastaaviin sääntöihin emme ole törmänneet – emmekä myöskään yhteen ongelmaan näiden sääntöjen puuttumisesta johtuen.

Mielestämme tässä ruvetaan puuttumaan jo yksilönvapauteen, sekä romuttamaan karavaanariuden ideologia vapaudesta ja matkailuajoneuvon hankkimisesta siksi, että voi yöpyä koska haluaa, miten ja missä haluaa. Karavaanailu on harrastus tai elämäntapa, eikä sitä voi rajata älyttömillä säännöillä, joiden noudattamattajättäminen tulkitaan laittomaksi tai silkaksi tyhmyydeksi. Lisäksi tämä “omaan pussiin pelaaminen” tulee pidemmän päälle kääntymään itseään vastaan. Melko moni on varmasti eronnut, tai ainakin harkinnut alkuperäisen kirjoituksen jälkeen eroa omasta etujärjestöstään. Järjestö ei ajattele lainkaan tässä myöskään sitä kuinka paljon karavaanarit käyttävät (kalliin ajoneuvon lisäksi) rahaa käydessään eri paikkakunnilla. Tämä herättänee kyllä kunnat jossain vaiheessa kehittämään matkailuajoneuvoilijoiden palveluita jos/kun yhdistys ei siihen ole halukas.

SF-Caravan Ry:n tulisi nyt, muiden syyttelyn, syyllistämisen ja omatoimisen kriminalisoinnin sijasta keskittyä oman itsensä ja palveluiden, sekä alueiden kehittämiseen. Vedätyksenne on paljastunut!

Puskaparkkia Etelä-Euroopan malliin. Kukaan ei häiriinny, jätehuolto on hoidettu, nimellinen 10€ maksu yöpymisestä.
Puskaparkkia Etelä-Euroopan malliin. Kukaan ei häiriinny, jätehuolto on hoidettu, nimellinen 10€ maksu yöpymisestä.

4 Comments

Join the discussion and tell us your opinion.

Samppareply
11.9.2017 at 14:15

Pitkään onkin ollut aikomuksena erota SFC-kerhosta, nyt tuli oiva tilaisuus erota kun oikein puheenjohtaja lähtee “tuolle linjalle” kertomaan miten tulee kanssakaravaanarien toimia. Taitaa koko karavaanikerho kuihtua kasaan pikkuhiljaa jollei pystytä uudistumaan ja uudistamaan SFC-hökkelikyliä edes 2000-luvun puolelle. Niin valitettavasti “nykynuoriso” ei oikein perusta itseään kymmeniiä vuosia vanhemmista lahoista, likaisista ja epäkäytännöllisistä paikoista kun ne vielä “miinoitetaan” näillä yli-innokkailla sääntösepoilla.

Punakka ja tanakkareply
11.9.2017 at 20:02

SF Caravanin edustajat olivat sitä mieltä, että jokainen voi kertoa mielipiteensä. Näin varmasti, mutta yleensä se tehdään yksityishenkilönä eikä luottamustoimen haltijana. SF Caravanin puheenjohtaja Hämäläinen sai karavaanarit näyttämään juntheilta ja sivistymättömiltä. Jokainen elää tavallaan ja varmasti suurin osa puskailijoistakin siivoaa jälkensä ja vähän enemmänkin. Meillä ei tule yövyttyä kotimaan leirintäalueilla, mutta ulkomailla välistä niillä olemme. Matkailussa parasta on se, että saa edetä omaan vauhtiinsa ja siellä missä haluaa punakoista ja pönäköistä isännistä huolimatta. Matkailu avartaa, ehkä SF Caravanin puheenjohtajankin pitäisi irrota tuoppinsa äärestä sen verran, että näkisi muutakin ja maailmankuva avartuisi. Todella häpeällistä niin suomalaisille kuin järjestölle. Fiksu vetäisi tästä johtopäätöksensä ja astuisi takavasemmalle. Karavaanarit lehden taso on heikko ja ainoastaan ulkomaan matkailu kiinnostaa. Siitä ei kuitenkaan kannata maksaa jäsenmaksua. Tarraa emme ole ikinä autoihin liimanneet emmekä tee sitä jatkossakaan, koska emme kuulu enää liittoon tämän jälkeen.

Pauli Ruutiainenreply
11.9.2017 at 21:34

Nyt näyttää unohtuneen tai ei haluta tuoda esiin todellista puskaparkkeeraamista. Eihän Se Ole puskaparkkeerausta, jos olet yhteiskunnan järjestämällä parkkeerausalueella käyttäen sen paikan palveluja. Mutta, mutta, olen katsellut mm. Santa Polassa/ Torreviejassa ranta-alueita, joissa on leirintäkieltomerkit. Siellä kuitenkin nämä Keisarilliset puskaparkkeeraajat leiriytyivät. Alueillahan luonnollisestikaan ole mitään palveluja. Roskille, jätevesielle, jne. Eli leiriydytään alueilla joille ei todellakaan ole maanomistajan lupaa. Eikä tuolla eteläisissä maissa ole olemassakaan jokamiehenoikeutta. Suomessakaan jokamiehenoikeus ei koske autolla ajamista vieraalla tontilla / yksityisellä tiealueella.

Matkapatonkireply
11.9.2017 at 21:59
– In reply to: Pauli Ruutiainen

Puskaparkkeeraus käsitteenä nykymuodossaan kuvaa ehkä enemmänkin kaikkea leirintäalueen ulkopuolista ilmaista pysäköintiä. Suomessa tämä ei ole ongelma, vaikka toisin annetaan ymmärtää. Myöskään ulkomailla emme ole ongelmaparkkihin törmänneet, koska täällä järjestetään niitä palveluita ettei tätä “ongelmaa” muodostuisi. Suomessa Sfc jarruttaa tätä kehitystä ja yrittää kriminalisoida kaiken muun kuin leirintäalueilla yöpymisen.

Leave a reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.