Myöhäinen kesälomareissumme Ranskassa keskeytyi vuorokaudeksi, kun lähdimme Suomeen tutustumaan Caravan-messujen tarjontaan ja esittelemään blogiamme ja kertomaan reissuistamme Eurooppaan. Automme jäi Ranskaan parkkiin, kun lensimme Baselin lentokentältä Amsterdamin kautta Helsinkiin ja sieltä jatkoimme vuokra-autolla Lahteen. Kummatkin kentät olivat meille uusia, mutta hyvin helppokäyttöisiä, eikä lentojen vaihdonkaan kanssa ollut ongelmia.

Juuri kun olimme lauantaina suuntaamassa kohti messukeskusta, saimme kutsun Radio Voimaan, jossa aloitimmekin päivän ensimmäisen haastattelun. Jos haastattelu meni ohi korvien, löytyy siitä podcast Radio Voiman sivuilta. Jotta olisimme kunnolla päässeet median makuun, annoimme vielä toisen haastattelun Etelä-Suomen Sanomille, jonka jutun pääset lukemaan täältä.

 

lkjlkj
Caravan-messut nostattavat suosiotaan vuosi vuodelta, ensi vuodeksi kaavaillaan jopa lisäpäivää messuille.

 

Lahden messukeskus sen sijaan kuhisi jo vierailijoita, kun pääsimme vihdoin paikalle ovien juuri auettua. Erona viime vuoteen oli ensimmäiseksi huomattavissa nuoremman sukupolven karavaanikiinnostus, mikä tietenkin piristi varsinkin meitä! Toinen meitä kiinnostava asia oli retkeilyautojen määrä messuilla. Näin karkeasti arvioiden niitä oli peräti tuplasti enemmän edellisvuoteen verrattuina. Tämän hetken trendi näyttäisi selvästi siis olevan retkeilyautot, joista hyvänä esimerkkinä huomaa jo senkin, että Carado ja Sunlight toivat omat retkeilyautonsa tänä vuonna markkinoille. Mekin tosin tämän trendin huomasimme jo keväällä etsiessämme uutta autoa; kauppiaat joutuivat myymään eioota, sillä retkeilyautojen menekki oli ylittänyt kaikki odotukset. Tällä hetkellä retkeilyautojen myynti on 20 % markkinoista.

 

kjhkjh

 

Yhtenä syynä retkeilyautojen suosioon on niiden näppäryys; pariskunnalle auto on riittävän iso, mutta tarpeeksi pieni esimerkiksi kaupunkiajoon. Messuilla teemana oli myös karavaanailun yhdistäminen muuhun harrastamiseen, johon retkeilyauto on erittäin hyvä vaihtoehto. Ranskan rannikkoa pitkin ajaessa olemme mekin huomanneet useiden surffailijoiden tai kalastelijoiden parkkeeraavan retkeilyautonsa lähelle harrastuspaikkaa. Isotkin tavarat kulkevat huomattavasti helpommin retkeily- kuin henkilöauton kyydissä!

 

kj
Messuilta löytyi matkailuajoneuvojen lisäksi paljon oheistuotteita, joten aloittelija sai sieltä kaiken tarpeellisen mukaansa.

 

kjkj
Vaikka vaunukauppa on lievässä laskusuhdanteessa, on niille silti yhä kysyntää.

 

Kävimme myös kuuntelemassa keskustelupaneelia, otsikolla ”Omatoimimatkaajan ABC”, jossa messujuontaja Roope Salminen esitti välillä kinkkisiäkin kysymyksiä SF-Caravan ry:n, Suomen Leirintäalueyhdistys ry:n ja Matkailuajoneuvotuojat ry:n edustajista koostuville panelisteille. Keskeinen puheenaihe oli tietenkin leirintäalueet – nousipa esille myös ajatuksia matkaparkkien tarpeellisuudesta. Muita aiheita olivat karavaanailun turvallisuus sekä auton/vaunun hankinta. Paneelikeskustelu oli erittäin mielenkiintoinen, sillä poikkeavia mielipiteitä löytyi niin panelistien joukosta kuin varmasti yleisöstäkin.

 

jkhh
Panelistit tiukassa tentissä.

 

Messujen suosituin nähtävyys oli kuitenkin lähes puoli miljoonaa maksava Concorde Liner Plus 1136. Tätä luksusmatkailuautoa jonotti näkemään lähestulkoon koko messukansa, sillä kuhina auton ympärillä oli melkoinen. Suomen teillä Concordet ovat suhteellisen harvinainen näky, mutta Keski-Euroopassa niitä tulee useamminkin vastaan. Ihan kuka tahansa moista matkailuauto ei voi omistaa (jo hintansakin puolesta), sillä 15 000 kilon painoon tarvitaan jo järeämpi ajokortti. Toki kanssamatkustajat voivat ajaa kyytiin mahtuvaa pientä henkilöautoa – Concordella kun ei pienempiin kyliin helposti ajella, parkkeeramisesta puhumattakaan.

 

kjh
Vuoden 2008 jälkeen Suomessa on myyty vain 15 Concordea.

 

kjh
Kylkikuvasta voi päätellä auton massiivista kokoa.

 

Me saimme kunnian esiintyä kahdesti Caravan-messuilla. Olimme hyvin otettuja paikan päälle kuuntelemaan tulleesta yleisöstä, kiitos teille siis siitä! Vastailimme myös esiintymisiemme jälkeen yleisön kysymyksiin, joista toivottavasti oli kyselijöille jotain apua. Jutulle tulleita riitti jonoksi asti ja koska muutamat eivät ehtineet jonottaa, saa meille edelleen lähettää sähköpostia tai laittaa vaikkapa Facebookissa viestiä, jos matkailu Ranskassa kiinnostaa. Messuilla tuli monia samoja tärkeitä kysymyksiä esille (tietullit, kielitaito, turvallisuus), joista teemmekin vielä postauksen myöhemmin jahka reissusta palaamme.

 

sdfdsf
Vaikka esiintyminen jännitti, oli meillä ammattilainen tsemppaamassa!

 

Olimme ajatelleet, että meillä olisi päivän aikana ollut aikaa perehtyä enemmänkin messutarjontaan, mutta valitettavasti kiireellisen aikataulun takia parikin osastoa jäi vain pintaraapaisuksi. Tukka putkella kiirehdimme päivän päätteeksi takaisin lentokentälle ja pääsimme nukkumaan yömme jälleen Ranskassa. Päivä Caravan-messuilla oli kuitenkin erittäin antoisa, josta saamme kiittää niin Caravan-messujen henkilökuntaa sekä mahtavaa yleisöä! Nähdään taas ensi vuonna!

 

kjhkjh
Päivän päätteeksi piti vielä päättää mihin maahan lentokentältä suuntaamme.