Autenttinen ranskalaiskylä vuorten ympärillä, Le Puy-en-Velay

Uusi vuosi ja uudet kujeet! Blogimme on ollut huonolla hoidolla viimeiset kuukaudet kiireellisen elämäntilanteen vuoksi, mutta nyt on jälleen aika palata ruotuun ja aloittaa puhtaalta pöydältä! Matkailuautomme on talvisäilössä, mutta viime kuussa lensimme tapahtumarikkaaseen joulunviettoon Ranskaan. Reissujuttuja on siis säilössä monen postauksen verran, emmekä ole hylkäämässä blogiamme! 🙂

Vaikka lensimme Ranskaan, päätimme vuokrata henkilöauton liikkumista helpottaaksemme. Ja muutenkin, mitäpä olisi loma Euroopassa ilman autoa? Tavallisesti teemme reittisuunnitelmaa matkailuauton koon ja leirintäalueiden paikat huomioonottaen, mutta tällä kertaa käytimme pienen auton kokoa hyväksi ja tutustuimme kaupunkeihin, joiden keskustoihin emme matkailuautolla lähtisi pyörimään. Yksi niistä oli Haute-Loiressa sijaitseva historiallinen kaupunki Le Puy-en-Velay, tuttavallisemmin Le Puy.

lkjadslkj

Vuoriston keskellä laaksossa sijaitsevan Le Puyn historia ulottuu tuhansien vuosien taakse, aina esihistoriallisista merkeistä roomalaisten kylien jäänteisiin. Kaupungin historiasta kertovat myös maisemakuvaa kehystävät tuhkakaartiot, joista on kiittäminen seudun vulkaanista toimintaa miljoonia vuosia sitten.

Kukkulalla sijaitseva kaupungin keskiaikainen vanha keskusta kuuluu Unescon perintökohteisiin, ja tänne pienten katujen keskelle mekin majoituimme yöksi. Tällä kertaa todella kiitimme onneamme siitä, ettemme olleet liikkeellä matkailuautolla! Navigaattorimme sekosi hotellin osoitteessa kerran jos toisenkin, ja niin myös itse kuski yrittäessään ymmärtää ranskalaisia ohjeita. Kun monen pyörimisen jälkeen hahmotimme, että hotellimme sijaitsee kukkulan huipulla, oli seuraava ongelma löytää sinne johtava, auton levyinen tie. Paria liikennesääntöä rikkoen löysimme vihdoin lähettyville ja jätimme auton parkkiin ensimmäiseen vapaaseen ruutuun (vaikka myöhemmin selvisi, että lähempänä hotelliakin olisi löytynyt myös maksuton parkkialue). Turhautuminen ajo-ohjeissa unohtui nopeasti talsiessamme keski-aikaisia mukulakivisiä katuja ja hotellille saavuttuamme kaikki turhautuminen oli pelkkä muisto vain.

adsfad
Hotellin vaatimaton sisäänkäynti on miltei huomaamaton.

asdf
Torni kätki sisälleen todella pitkät kierreportaat, joiden yläpäässä sijaitsi majoituksemme.

1400-luvulla rakennettu tornitalo kuuluu keskustan vanhimpiin taloihin, jonka torni näkyy monessa vanhassa karttakuvassa. Demeure du Lac de Fugeresin majatalo on tippaakaan valehtelematta hienoin, jossa olemme koskaan yöpyneet! Talon isäntäpariskunta ja “kotiapulainen” olivat äärettömän ystävällisiä johdattaessaan meidät ylimmän kerroksen huoneeseen, josta avautui näkymä koko kaupunkiin. Satoja vuosia vanhassa talossa oli vain viisi huonetta, jokainen entisöity eri tyylein. Itse pariskunta asui alimmassa kerroksessa, jonne sen verran pääsimme kurkistamaan, että näimme vinot lattiat ja vanhat kiviset sisäseinät. Vaikkei meidän huoneemme enää niin vanhanaikainen ollutkaan, oli siinäkin hauskoja yksityiskohtia aina tähystysikkunasta lähtien.

Palasimme satoja vuosia taaksepäin ajassa kavutessamme huoneeseemme.

tähystysikkuna?

Tietenkin kuvat piti napata lähtöhetkellä, saapuessamme sänky oli toki pedattu.

Huoneemme ei ollut perinteinen majatalohuone, sillä se käsitti itseasiassa kaksi eri tilaa sekä pienen (verholla eristetyn) kylpyhuoneen. Kattoikkunat toivat kivan lisän huoneeseen – harmi vain, että talvipakkasilla ne piti pitää verhottuina toppaverhoilla kylmyyden eristämiseksi! Illalla lähdimme vielä tutustumaan lähikortteliin, jonka tärkein nähtävyys oli pramea Notre-Dame-de-l’Annonciationin katedraali. Aamulla majoittumisen kruunasi huoneeseen tuotu aamupala, jonka voimin lähdimme tutustumaan pikaisesti kaupungin muihin nähtävyyksiin.

Notre-Damen katedraali kuuluu Santiago de Compostelan pyhiinvaellusreitin kohteisiin. Päivittäin järjestettävissä siunauksissa siunataan reitille lähteviä vaeltajia.

Le Puy on ollut kristittyjen keskus jo 300-luvulta lähtien, joten ei ihme, että se on myös osa kaupunkiin vuosittain satoja tuhansia turisteja ja pyhiinvaeltajia tuovan Santiago de Compostelan reittiä. Moni aloittaa matkansa Le Puyn katedraaleista ja jatkaa niistä kohti Espanjaa. Kaupunki onkin tunnettu katolisista monumenteistaan, jotka sijaitsevat parhailla paikoilla korkeiden tuhkakartioiden huipulla. Osuimme siinä mielessä huonoon aikaan Le Puyhin, sillä kaksi päänähtävyyttä, Notre-Dame-de-Francen punainen patsas sekä Saint Michel d’Aiguilhen kappeli olivat suljettu. Kummatkin tietysti avautuivat yleisölle lähtöämme seuraavana päivänä joulupyhien ajaksi…

adsfdsf

asdfdasf
Tuhkakartion päällä sijaitseva Saint Michelin kappeli on toinen pyhiinvaeltajien kohde, josta matka jatkuu kohti etelää. 900-luvulla rakennettu kappeli on myös valittu Ranskan suosituimpiin nähtävyyksiin, jonne pääsee tutustumaan joko hissillä tai portaita pitkin.

asdfsdf
Lähes 800 metrin korkeudella, myös tuhkakartion päällä sijaitseva Notre-Dame-de-Francen patsas on yksi Le Puyn symboleista. 20 metriä korkea patsas näkyy joka puolelle ja sinne pääsee tutustumaan kesäisin ja lomien aikaan.

Nähtävyyksien kiinniolemisen takia turistipäivämme Le Puyssa jäi kovin lyhyeksi, mutta ajellessamme ympäri kaupunkia bongasimme myös kyltit leirintäalueelle. Tänne siis palaamme kesäaikaan uudestaan, ja jätämme automme suosiolla kauaksi sokkeloisesta keskustasta! Kaupunki tarjoaa loistavasti nähtävää niin uskonnosta, historiasta ja maantieteestä kiinnostuneille. Le Puyn gastronominen erikoisuus sen sijaan pohjautuu linsseihin, La lentille verte du Puy, joten tätä ainutlaatuista vulkaanisen maaperän herkkua kannattaa maistaa paikan päällä.

Share your thoughts

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.