Matkailuauton hankinta – Opas matkailuauton ostoa harkitsevalle

Ostohaaveita

Oli kyseessä oikeastaan melkein mikä tahansa auto, ostopäätöksen syntymiseen vaikuttaa moni seikka ja päätös ei aina ole täysin yksioikoinen. Nykymatkailuautojen korimallien, alustojen ja lisävarusteiden kirjossa on vain taivas rajana ja suurin rajoite “tavisten” ostopuuhissa onkin lienee vain budjetti. Valinnanvapautta rajoittaa huomattavasti ihan jo perusmatkailuautonkin suhteellisen kallis hankintahinta. Edessä on siis kompromisseja itse teknisen auton, asumistilojen, lisävarusteiden ja ulkonäköseikkojen välillä.

 

csm_slider_morelo_170828_empire_2_33d3b7713b

 

Auton varsinainen käyttötarkoitus määrää myös paljon asioita. Mikäli auton hankkii pidempiä matkoja ja aikoja – viikkoja, jopa kuukausia kestäviä reissuja varten lienee syytä ehkä kiinnittää itsessään autoon (alusta) ja tekniikkaan (moottorin tilavuus, turvavasteet) enemmän huomiota kuin esimerkiksi verhoilutekstiilien väriin, etuteltan kokoon tai ulkokuoren muotoiluun. Perheen koko, lemmikit ja harrastukset tuovat mukanaan myös omanlaisensa näkökulman pohdintaan autoa valittaessa.

Lopulta kuitenkin, ihan kuten omaa kotiakin sisustettaessa tai hankkiessa, omat tarpeet, käytännöllisyys ja mieltymykset painavat vaakakupissa eniten. Kannattaa ostaa sellainen auto josta itse pitää, jossa viihtyy ja jossa on mukava reissata!

 

Puoli-integroitu, integroitu, alkovi vai retkeilyauto?

 

Malleja kannattaa vertailla ja kokeilla, ennen kuin ostaa sen autokauppiaan kehuman “parhaan” version mikä olisi sopivasti heti pihassa tarjolla.

Ihan viimeistään auton korimallia miettiessä menee sormi suuhun, mutta asiaa kannattaa oikeasti miettiä vaikkapa kuvittelemalla itseään viettämässä pidempää aikaa muovikuoren sisällä perusrutiinien parissa. Malleja kannattaa vertailla ja kokeilla, ennen kuin ostaa sen autokauppiaan kehuman “parhaan” version mikä olisi sopivasti heti pihassa tarjolla. Seuraavassa lyhyesti autojen korimallit ja Matkapatongin kommentit niiden plussista ja miinuksista.

 

Alkoviauto

Se perinteinen. Alkovimalliset matkailuautot ovat yleisimpiä teillämme liikkuvia matkakoteja. Alkovi-nimitys tulee ohjaamon päällä olevasta nukkuma- tai säilytystilasta (alkovista). Tämä tilaratkaisu vapauttaa enemmän muita tiloja oleskelukäyttöön ja mahdollistaa useampien nukkumapaikkojen rakentamisen autoon alkovin lisäksi. Kaikissa alkoviautoissa ei kuitenkaan alkovi ole välttämättä sänky, vaan se voi olla myös säilytystilaa. Alkoviautot on yleensä rakennettu suoraan sarjavalmisteisen pakettiauton rungon pohjalle tai erityisen AL-KO -runkoalustan päälle kuitenkin käyttäen pakettiauton muuta perustekniikkaa.

Alkoviauton miinuspuolina on suuri ilmanvastus alkovin ansiosta, sekä eräästä näkökulmasta katsottuna seikka että perusautojen tekniikka ei välttämättä ole suuniteltu niin isoille koreille mitä niihin alkovien korivalmistajat tekevät jälkeenpäin. Tästä syystä esimerkiksi uudempiin autoihin on vaikeaa saada päästöperustaista veroa, vaan vero peritään painon mukaan. Ylisuuren korin takia saattaa myös ajettavuus kärsiä, eivätkä ajonvakausjärjestelmät välttämättä toimi oikein. Alkoviautot ovat myöskin usein etuosastaan muuta autoa korkeampia ja täten ei niin ketteriä ajettavia kaikissa olosuhteissa.

 

Alkovillinen matkailuauto
Alkovillinen matkailuauto

 

Puoli-integroitu

Puoli integroitu on nimensä mukaisesti puolittain auton omaan alustaan rakennettu ja puolittain korinvalmistajan yhteinen tuotos. Puoli-integroidussa matkailuautossa ei ole erillistä ulospäin näkyvää alkoviosaa, mutta usein auton etuosassa on leiriydyttäessä alaslaskettava sänky. Alaslaskettavan sängyn lisäksi puoli-integroiduissa on pohjaratkaisuista riippuen myös usein kiinteitä vuoteita. Tämä korimalli on myös hieman virtaviivaisempi ja huomattavasti pienemmän ilmanvastuksen omaava ratkaisu kuin alkovi.

Puoli-integroitu korimalli on kasvattanut tasaisesti suosiotaan ja on nykyisin ehdottomasti myydyin matkailuautotyyppi. Vuonna 2017 myydyistä autoista 65% oli puoli-integroituja, mutta samalla puoli-integroidut ovat menettäneet markkina-asemaansa retkeilyautoille muutaman prosentin (liikkuvakoti.fi).

 

Puoli-integroitu auto Helsingin Caravan messuilla
Puoli-integroitu Knausin valmistama auto Helsingin Caravan-messuilla

 

Integroitu

Tämä koriratkaisu on nerokas ja samaan aikaan myös hieman ongelmallinen. Integroidussa matkailuautossa on käytetty ainoastaan alustanvalmistajalta pelkkä alusta, eli autot eivät ole ulospäin tunnistettavissa enää tietynmerkkisiksi alustaltaan, vaan koko kori on rakennettu kokonaan uudelleen matkailuautovalmistajan toimesta. Koko auton integrointi mahdollistaa sisätilojen huomattavasti tehokkaamman käytön ohjaamon osalta ja integroiduissa autoissa ohjaamo onkin usein yhtenäistä osaa matkustamon kanssa. Koko auton ulkokuoren rakentaminen mahdollistaa ainoana korimallina myös ohjaamon täyden lämpöeristyksen. Integroitujen ongelmana voidaan pitää niin kallista hankintahintaa kuin verrattaen kalliita varaosiakin. Tuulilasi lienee näiden autojen kallein osa.

 

Integroitu Bürnster
Integroitu Bürstner messunäyttelyssä.

Retkeilyauto

Retkeilyauto on ehkäpä näppärin ja myös samalla huomaamattomin matkailuautojen korimalleista. Ulkoisesti tämä korimalli muistuttaa tavallista pakettiautoa ja sitä se onkin myös hyvin pitkälle. Retkeilyauto sopii parhaiten pienelle porukalle ja useimmat näistä onkin rakennettu vain kahta henkilöä silmälläpitäen. Retkeilyautoissa on kuitenkin yleisimmin kaikki samat mukavuudet kuin muissakin matkailuautoissa: wc, suihku, jääkaappi, liesi ja lämmitys, mutta retkeilyautossa ne ovat vain hyvin paljon pienempään tilaan mahdutettuina. Plussapuolina voidaan mainita auton monikäyttöisyys; useimmista malleista joissa sänky on takana, saa sängyn niputettua “kuljetusasentoon” joka mahdollistaa myös pitkän tavaran kuljetuksen. Muita plussapuolia ovat halvemmat silta- ja tullimaksut auton pienien ulkomittojen ansiosta sekä tarvittaessa kaupunkien keskustoihin ajaminen ja parkkeeraaminen.

 

Matkapatongin tämänhetkinen Pössl retkeilyauto
Matkapatongin tämänhetkinen Pössl-retkeilyauto.

 

 

Suomen olosuhteet

 

Suurin osa kosteusvaurioista autoissa johtuu jälkikäteen tehdyistä asennuksista tai huonosti korjatusta kolarivauriosta.

Pohjoiset olosuhteemme tuovat omat huomioonotettavat seikkansa matkailuauton käyttöön ja hankintaan.

Retkeilyautoilla on hieman ehkä vääristynyt maine kylmänä autona, johtuen eristyskerroksen ohuudesta ja varhaisempien mallien rakenteesta, joissa yksinkertaisimmillaan ihan tavalliseen pakettiautoon on käytännössä vain nostettu sisälle sänky ja pöytä. Nykyisin kuitekin eristeet ovat kehittyneet ja faktana retkeilyautoissa on kuitenkin kaikista korimalleista vähiten lämmitettävää tilavuutta, joten kylmän auton maine on vain legendaa. Toki auton omiin rakenteisiin, oviin ja tiettyihin kohtiin koria valmistajat eivät vielä tänäkään päivänä lisää eristeitä, vaan ne tarvitsee sinne itse lisätä jos haluaa auton oikeasti lämpimäksi. Lue tästä juttua retkeilyauton lisälämmöneristämisestä.

 

Uudenaikaset täysintegroidut ovat jo tehtaalta lähtiessään hyvin eristettyjä, sekä talvikäyttöön suunniteltuja.
Uudenaikaset täysintegroidut ovat jo tehtaalta lähtiessään hyvin eristettyjä, sekä osa malleista on jopa talvikäyttöön suunniteltuja.

 

Melkein kaikkiin korimalleihin on nykyisellään saatavana kaksoispohja ja usein vesikiertoinen lattialämmitys. Viime vuosina autoissa on kovasti yleistynyt vesikeskuslämmitys, joka on tuttu omakotitaloista ja toimintaperiaatteeltaan vastaava kuin taloissakin käytetty. Autoissa veden lämmitys tapahtuu joko kaasulla tai auton suoraan sähköverkkoon kytkettynä ollessa sähköllä. Kuitenkin ehkäpä yleisin lämmitysmuoto on ilmalämmitys, jossa lämmitin kierrättää puhaltimella lämmitettyä sisäilmaa auton rakenteisiin tehdyssä putkistossa, josta se säädettävien suulakkeiden avulla ohjataan ja suunnataan tasaisesti eri puolille autoa. Ilmalämmittimissä on myös usein lisävarusteena lämmitysvastus joka toimii sähköverkon sähköllä. Myös käyttöveden lämmitys tapahtuu ilmalämmittimen yhteydessä olevalla boilerilla, joka voi toimia joko kaasulla, sähköllä tai molemmilla.

Joissain talvivarustelluissa malleissa on olemassa myös erillinen auton ulkopuolella sijaitsevan harmaavesisäiliön lämmitysvastus joka estää harmaavesitankkia jäätymästä. Vastus on sähkötoiminen ja ei usein lämmitä muuta kuin pelkän tankin sisällön, joten kovilla pakkasilla tankin ulkopuolelle tulevat tyhjennysputki ja venttiili ovat kuitenkin alttiita jäätymiselle. Myös raikasvesitankit on usein sijoiteltu kompakteissa tilaratkaisuissa lämmitettyjen rakenteiden ulkopuolelle ja ovat alttiita niinikään jäätymiselle. Monet käyttävätkin reissatessaan “kantovettä”, eli perinteisiä vesikanistereita auton oman tankin sijaan silloin kun auto on talvikäytössä.

 

Matkapatongin edellinen reissuauto.
Matkapatongin edellinen reissuauto.

 

Suomen olosuhteet tuovat tullessaan myös muitakin haasteita kuin kylmyyden. Kelin ollessa suurimman osan vuotta vetinen pitää auton rakenteen olla tiivis jotta vältytään kosteusvaurioilta. Jo ihan pienikin reikä autossa saattaa ajoviiman ansiosta vesisateella aiheuttaa isoakin vahinkoa auton rakenteille lyhyessä ajassa, joten aina auton koriin jotain kiinnitettäessä (peruutuskamera, antenni, markiisi, pyöräteline) pitää läpiviennit sekä kiinnitysruuvit massata erittäin huolella tiiviiksi. Suurin osa kosteusvaurioista autoissa johtuu jälkikäteen tehdyistä asennuksista tai huonosti korjatusta kolarivauriosta. Käytettyä autoa ostaessa onkin hyvä teettää autoon rakenteisiin tehtävä kosteusmittaus mikäli asia yhtään epäilyttää. Kosteusmittauksen kulut voi sopia puoliksi myyjän kanssa, eikä se ole kallista mitattavan kohteen koon ollessa kuitenkin verrattaen pieni, halvimmillaan muutamia kymppejä ja kalleimmillaankin vain korkeintaan pari sataa.

Artikkelia kirjoittaessa ehti Matkapatonki hankkimaan jo toisen kulkineensa, kyseessä oli vastaava kuin edellinen, mutta uudempaa korimallia joka toi mukanaan taloudellisuutta, turvallisuutta ja toimintavarmuutta pidemmille reissuille.

Oppaan seuraavassa osassa paneudumme tarkemmin auton lisävarusteluun ja sen muuttamiseen omiin tarpeisiin.

Share your thoughts

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.